Wandel of fiets op 14 mei de Hartstocht

Doe op 14 mei ook mee aan de Hartstocht vanuit huis! Je kunt de Hartstocht wandelen of fietsen. Kies een mooie route uit vanaf jouw voordeur of een andere startlocatie. Zo kom je lekker in beweging én help je de Hartstichting om geld op te halen voor een gezond hart voor iedereen.
Meld je hier aan

Wandel of fiets

Gooi en Eemlander 17 september 2021

Een artikel van Marjolein Vos

Leren reanimeren op eigen pop is wel zo fris

Na een coronastop van ruim anderhalf jaar zijn deze week de cursussen van Stichting Reanimatie Huizen weer van start gegaan. Per les zijn maximaal vijf deelnemers welkom en iedere cursist oefent vanaf nu op zijn of haar eigen reanimatietorso. Deze pop­pen konden worden aangeschaft dankzij een gift van duizend euro uit het Westland Familie Fonds. Linda Bovenschen is een van de instructeurs.

Instructeur Linda Bovenschen

Alle cursisten een eigen pop. Waar­om is dat nodig?

„Vanwege corona. Voor de pandemie maakte je zo’n pop tussendoor, tijdens de cursus, even tussendoor schoon met een beetje alcohol en dan werd er om de beurt met dezelf­de pop geoefend. Dat kan nu niet meer, de regels veel strenger. Ieder­een oefent nu op een eigen pop. De­ze zijn best kostbaar, maar fantas­tisch dat we ze nu hebben.”

Ruim anderhalf jaar geen reanimatiecursussen in Huizen. Is dat een probleem?

„Het beste is om ieder jaar een op­friscursus te doen. Dat is nodig om­dat je die vaardigheden statistisch gezien nooit, of bijna nooit nodig zult hebben. Dat geldt niet voor mensen die lid zijn van HartslagNu, het reanimatie oproepsysteem van Nederland. Zij zijn burgerhulpverlener. Voor hen is de cursus extra be­langrijk omdat zij een grotere kans dan gemiddeld hebben dat zij daad­werkelijk een keer moeten reanime­ren.”

Merk je als instructeur dat mensen een tijd niet hebben geoefend met reanimeren?

„Absoluut. Hoe zat het ook al weer, hoor je de mensen zeggen. Je moet een bepaald ritme aanhouden. De kennis is na een jaar vaak toch een beetje weggezakt. En bij mij in de cursus is het nog makkelijk, hè. Maar als er echt iemand op straat ligt, is het toch net even anders. Dan komt er stress bij, dus het is essenti­eel dat die vaardigheid helemaal in­gesleten is. Het gaat uiteindelijk om seconden.”

Er zijn veel inwoners die nog nooit een cursus hebben gedaan. Hoe be­reikt u die groep?

„Dat valt niet mee. We zien wel mensen op de cursus komen die van dichtbij hebben meegemaakt dat ie­mand een hartstilstand kreeg. En dan denken ze: misschien moet ik toch een keer zo’n cursus doen. Na de hartstilstand van die voetballer Christian Eriksen afgelopen zomer, merkten we dat er ineens veel be­langstelling was voor reanimeren. Maar het moet niet van zo’n inci­dent afhangen. Ik zeg altijd: het kost maar veertig euro – vaak wordt het vergoed door de verzekering – en het duurt een avondje. Je krijgt kof­fie, thee en een koekje. En je kunt ie­mands leven redden. Dat is erg fijn voor weinig inspanning!”

Dus doe het gewoon, zegt u?

„Als het een keer in je omgeving gebeurt en je kan niks, dan krijg je daar later spij t van. ‘Had ik maar.’ Ja, dat hoor ik toch regelmatig in de cursus, hoor. Heel veel mensen we­ten gewoon niet wat ze moeten doen. En dat is niet nodig.”
Meer info: www.stichtingreanimatiehuizen.nl en www.hartslagnu.nl